جدول نهایی مدال های المپیک لندن2012

Rank by GoldCountryGoldSilverBronzeTotal
1
United States of AmericaUnited States of America
46 29 29 104
2
People's Republic of ChinaPeople's Republic of China
38 27 22 87
3
Great BritainGreat Britain
29 17 19 65
4
Russian FederationRussian Federation
24 25 33 82
5
Republic of KoreaRepublic of Korea
13 8 7 28
6
GermanyGermany
11 19 14 44
7
FranceFrance
11 11 12 34
8
ItalyItaly
8 9 11 28
9
HungaryHungary
8 4 5 17
10
AustraliaAustralia
7 16 12 35
11
JapanJapan
7 14 17 38
12
KazakhstanKazakhstan
7 1 5 13
13
NetherlandsNetherlands
6 6 8 20
14
UkraineUkraine
6 5 9 20
15
CubaCuba
5 3 6 14
16
New ZealandNew Zealand
5 3 5 13
17
Islamic Republic of IranIslamic Republic of Iran
4 5 3 12

با ۲۰ روز تمرین ذهنی، هوش خود را افزایش دهید

با ۲۰ روز تمرین ذهنی، هوش خود را افزایش دهید. بر طبق مطالعات علمی انجام تمرین های ذهنی Dual n-back (توضیح در ادامه) در کوتاه مدت باعث افزایش هوش می شوند.

 

قبلا تحقیقات بسیاری در این زمینه انجام شده بود، تحقیق اخیر توسط جان جونیدس روان پزشک دانشگاه میشیگان انجام شده است. وی نشان داده که با ۲۰ دقیقه تمرین های n-back ذهنی در روز آن هم به مدت ۲۰ روز، هوش سیال (fluid intelligence، در ادامه بیشتر توضیح می دهیم) انسان افزایش می یابد و این افزایش هوش تا سه ماه پایدار است. گفته می شود تمرینات طولانی تر می تواند اثرات دائمی نیز روی هوش داشته باشد.

 

در ادامه مطلب به توضیح چگونگی بازی های Dual n-back و تعریف fluid intelligence پرداخته ایم. در آخر نیز بازی های ذهنی n-back رایگان را معرفی کرده ایم.

ادامه نوشته

صندلی های این هواپیما یک سیستم سرگرمی دارد که با سیستم عامل اندرویدکار می کند


هواپیمای بویینگ 787 Dreamliner پرطرفدار ترین هواپیما در میان شرکت های هواپیمایی به حساب می آید. این هواپیما نسبت به مدل مشهور 767 حدود ۲۰ درصد سوخت کمتری مصرف می کند و همین موضوع سبب شده که شرکت بویینگ تا اینجا ۸۵۹ سفارش خرید دریافت بکند. تحویل این هواپیماها از سال گذشته میلادی آغاز شده اما تا اینجا فقط ۱۴ هواپیما تحویل داده شده است.

شرکت بویینگ قصد دارد با تغییر خط تولید اش از سال آینده میلادی سرعت تولید را به ۱۰ عدد در ماه برساند اما با وجود تعداد زیاد سفارشات، برخی شرکت های هواپیمایی باید بین ۵ تا ۱۰ سال برای تحویل سفارش شان صبر کنند. البته در این صنعت، این زمان ها چیز عجیبی به حساب نمی آید. اما چیزی که برای ما جالب است صندلی های این هواپیما است.


هر کدام از صندلی های این هواپیما یک سیستم سرگرمی دارد که با سیستم عامل اندروید کار می کند. شرکت بویینگ دو انتخاب برای خریداران مشخص کرده است. یک سیستم توسط شرکت پاناسونیک ساخته شده و فقط می دانیم که با اندروید کار می کند و سیستم دوم توسط Thales ساخته شده است.

 

763844237_9787962df8_o-640x480 (1)_narenji.jpg

چند روز پیش شرکت هواپیمایی قطر در یک نمایشگاه، هواپیمای جدید 787 Dreamliner خودش را نشان داد که به تازگی آن را تحویل گرفته است. این هواپیما مجهز به ۲۵۴ صندلی است که هر کدام از آنها مجهز به یک سیستم تفریحی و ارتباطی ساخت Thales هستند.

صندلی های کلاس درجه یک از نمایشگرهای ۱۷ اینچی و بقیه صندلی ها دارای نمایشگر ۱۰ اینچی هستند. کل سخت افزار این سیستم در پشت صندلی قرار گرفته و اگر بخواهید از مشخصات فنی بپرسید با این اطلاعات مواجه می شوید:


درون هر صندلی یک پردازشگر ۲ هسته ای ARM قرار گرفته به همراه یک گیگابایت رم و یک حافظه ۲۵۶ گیگابایتی از نوع اس اس دی. ضمنا این کامپیوترها به یک سرور مرکزی در هواپیما متصل اند که دارای ۳۲ هسته پردازشگر و ۱۲۸ گیگابایت رم است. به همراه یک حافظه ۴ ترابایتی اس اس دی.


اگر اینها را با هم جمع بزنید متوجه می شوید که این هواپیما دارای ۵۰۸ پردازشگر از نوع ای آر ام و ۳۲ هسته x86 است به همراه ۳۸۲ گیگابایت رم و ۶۹ ترابایت حافظه اس اس دی! ضمنا هواپیما از اینترنت وای-فای و شبکه موبایل GSM و 3G هم پشتیبانی می کند که ارتباط موبایلی توسط ارتباط ماهواره ای هواپیما برقرار می شود. بنابراین هنگام پرواز می توانید مانند روی زمین از تلفن همراه تان استفاده کنید.


در پایان نیز بد نیست بدانید که استفاده از حافظه اس اس دی و دیگر بهینه سازی ها در طراحی سبب شده که سیستم تفریحی این هواپیما نسبت به دیگر مدل ها سبک تر باشد و همین موضوع یکی از دلایل مصرف کمتر سوخت در این مدل است که 0.8 درصد صرفه جویی را به همراه داشته است. به نظر درصد کوچکی می آید اما با محاسبه ۲ پرواز در روز، این معادل ۲۰۰۰ لیتر صرفه جویی در سوخت و نزدیک به ۱.۵میلیون دلار صرفه جویی در هزینه های سالانه هواپیما است.

بررسي دوربین های مریخ نورد Curiosity

مریخ نورد Curiosity به تازگی توانسته با موفقیت بر سطح سیاره سرخ فرود آمده و با عکس های ارسالی خود ، همه طرفداران دانش و کیهان شناسی را به وجد آورد. اما شاید داستان دوربین هایی که این تصاویر را برای مان تهیه دیده و به زمین ارسال می کنند، جذاب تر از خود تصاویر باشد. فکر می کنید دوربین های «آزمایشگاه علمی مریخ» چند مگاپیکسلی باشند؟

 

این مریخ نورد به ۱۲ دوربین تصویربرداری مختلف مجهز شده است که دقیقا نمی دانیم هر یک چه رزولوشن و کیفیتی دارند. اما آنچه که مشخص است، دوربین های اصلی این ربات از سنسورهای ۲ مگاپیکسلی! بهره می برند.

 

بله، درست است، احتمالا دوربین موبایل ارزان قیمت مادربزرگ شما از چشمان این غول 2.5 میلیارد دلاری رزولوشن بیشتری دارد. اما چرا ناسا علی رغم این هزینه هنگفت و ارسال مریخ نورد خود به چنین فاصله بسیار طولانی، تنها به دریافت عکس های ۲ مگاپیکسلی از این سفر تفریحی رضایت داده است؟ بخش مهمی از داستان به این موضوع بر می گردد که ساخت مریخ نورد از سال ۲۰۰۴ آغاز شده و شما تکنولوژی های آن سال را در بیشتر بخش های این گجت مشاهده می کنید.

 

مایک راوین از MSSS مدیر پروژه دوربین این ماموریت است. وی می گوید:‌ «تصور عموم بر این است که پروژه هایی مانند مریخ نورد از تکنولوژی های بسیار پیشرفته ای استفاده می کنند. اما گاهی اوقات باید کمی واقع بینانه تر به موضوع نگاه کرد. این طرح در سال ۲۰۰۴ به ناسا پیشنهاد شده و شما نمی توانید چیزی را پیشنهاد داده و چیز دیگری تولید کرده و تحویل دهید. دوربین ۲ مگاپیکسلی با حافظه داخلی ۸ گیگابایتی هم برای سال ۲۰۰۴ چندان بد به نظر نمی رسد! اما مطمئنا با چیزی که امروزه روی اسمارت فون های تان دارید قابل مقایسه نیست.»

 

و البته باید پهنای باند ارتباطی میان مریخ و زمین، و همچنین مدت زمان ۱۳ دقیقه ای رسیدن سیگنال ها به سیاره مان را هم باید در نظر بگیریم. اگر ناسا از دوربین های با کیفیت بالاتری استفاده می کرد، مطمئنا دریافت آن حجم از اطلاعات در مدت زمان قابل قبول بسیار سخت تر می شد.

 

شاید از اینکه دوربین های سه بعدی ویژه ای که توسط جیمز کامرون برای «آواتار» ابداع شد، در این پروژه مورد استفاده قرار نگرفته اند، تاسف بخورید. اما باید پذیرفت که تکنولوژی هنوز آماده استفاده از این گونه ابزارها در جاهایی با چنان فاصله ای نیست و احتمالا باید منتظر دریافت عکس های رنگی سه بعدی از مریخ نورد نسل های آینده باشیم.

 

در عکس پایین می توانید محل قرارگیری دوربین های مریخ نورد Curiosity را ببینید.


marsrovercams-001_narenji_ir.jpg

آشنایی با انواع سامانه های تشخیص و ثبت تخلف سرعت (دوربین های کنترل سرعت)

 

سامانه ثبت تخلف سرعت (Speed limit enforcement) عبارت از سامانه ای اتوماتیک شامل مجموعه نرم افزار و سخت افزارهای مختلف می باشد که برای تشخصی خودرو یا پلاک خودروهای متخلف، عکسبرداری، پردازش و تحلیل عکس، مخابره اطلاعات عکس و متون، تهیه بانک اطلاعاتی و نهایتاً صدور جریمه برای خودروهای متخلف بکار می رود. تجهیزات سخت افزاری ممکن است در کناره و یا سطح راه نصب گردند و یا بر روی خودروهای ویژه نصب شوند.

ایده استفاده از دوربین ثبت سرعت به سال 1905 بر می گردد. این ایده ساده بود و با عکسبرداری در ابتدا و انتهای قسمت معینی از راه با طول مشخص، متوسط سرعت خودروها تعیین می گردید. شرکت آلمانی Gatsometer BV در سال 1958 تأسیس گردید و از دوربین های آن برای ثبت دقیق سرعت در مسابقات اتومبیلرانی و رالی استفاده شد. این شرکت در رهه 1960 دوربین های دارای فیلم عکاسی را برای ثبت تخلف سرعت در معابر عرضه نمود. این شرکت اولین سیستم راداری را در سال 1971 تولید کرد و در سال 1982 نیز اولین دوربین متحرک قابل نصب بر روی خودرو (mobile speed traffic camera) را عرضه نمود. از دهه 1990 استفاده از دوربین های دیجیتال در این عرصه رایج گردید که نگهداری آن ها آسانتر بود و امکان مخابره عکس را نیز به همراه داشت. اولین دوربین ثبت تخلف سرعت در آمریکا در سال 1986 در تگزاس نصب شد.

 

 

امروزه تمامی این سامانه‌ها از ابزاری اتوماتیک برای تشخصی متن پلاک خودرو (Automatic Number Plate Recognition) که معروف به ANPR یا بعضا LPR می باشد استفاده می کنند. پس از تشخیص پلاک خودرو، صدور جریمه با ملاحظه سرعت های مجاز با سه شیوه صورت می گیرد:

  • جریمه بر اساس سرعت لحظه ای در مکان نصب دوربین
  • جریمه بر اساس سرعت متوسط بین دو دوربین متوالی با فاصله مشخص
  • جریمه بر اساس ترکیبی از سرعت لحظه ای و سرعت متوسط

کشورهای مختلف دارای قوانین ملی و محلی متفاوتی در خصوص دوربین های کنترل سرعت هستند. همچنین نحوه عکسبرداری در کشورهای مختلف متفاوت می باشد. در برخی کشورها لزوماً می بایست چهره راننده مشخص باشد و لذا عکسبرداری می بایست از وجه جلوی خودرو انجام شود و در برخی کشورها الزاماتی در خصوص عکسبرداری از وجه عقب خودرو مورد نظر می باشد.

 

انواع سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت

  1. سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت با حسگر هاي مغناطيسي (LOOP).
  2. سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت با حسگر هاي راداري
  3. سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت با حسگر هاي ليزري
  4. سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت با حسگر هاي ويدئويي (پردازش تصوير).

 

 

سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت با حسگر هاي راداري

سامانه هاي ثابت ثبت تخلفات سرعت با حسگرهاي راداري دقيقترين تکنولوژي است که امروزه در کشورهاي صنعتي به عنوان سامانه هاي ثابت ثبت تخلفات سرعت بکار مي روند. اصول کار اين سامانه ها بر مبناي پديده داپلر است. زماني که خودرويي در محدود? امواج رادار سرعت سنج، قرار مي گيرد، اگر به سامانه نزديک شود فرکانس امواج برگشتي زياد مي شود و اگر از سامانه دور شود فرکانس امواج برگشتي کم مي شود (چندين هرتز به ازاي هر کيلومتر). با بهره گيري از پديده داپلر، مي توان در سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت راداري با دقت بسيار بالا سرعت خودروها را تعيين كرد. سامانه هاي ثبت تخلفات راداري بصورت ثابت، دستي و خودرويي عرضه مي شوند. از نظر قوانين زيست محيطي توان تشعشعات رادار اين سامانه ها مي تواند تا mW 10 باشد.

سامانه هاي نسل اول و دوم تنها زماني عمل مي نمايند که فقط يک خودرو در محدوده ديد سامانه قرار گيرد. در نتيجه زماني که بيش از يک خودرو در خطوط مختلف جلوي ديد سامانه قرار گرفته باشد قادر به تعيين خودروهاي متخلف نيست. از اينرو، اين سامانه ها از بهره وري کافي براي خيابانها، جاده ها و اتوبانهاي پرتردد، برخوردار نيستند.

با پيشرفت تكنولوژي، سامانه هاي نسل سوم، تمام مشکلات سامانه هاي نسل اول و دوم را برطرف نموده است . اولاً توان خروجي حداکثر mW 10 است که از نظر مقررات زيست محيطي بين المللي مورد تأييد مي باشد. ثانياً سرعت تمام خودروهايي که در خطوط مختلف در ديد سامانه مي باشند به دقت اندازه گيري گردد و خطاي اندازه گيري نيز حداکثر 1% است. نظر به اينکه سرعت تمام خودروها در تمام لحظات اندازه گيري مي شود، سامانه نسل سوم، هم ترافيک شمار دارد و هم مي تواند ميانگين سرعت ترافيک را با دقت بسيار بالا مشخص نمايد. بطور کلي، اطلاعات و گرافهاي مديريتي متعددي را سامانه هاي نسل سوم در اختيار مدير قرار مي دهند که مديريت هوشمند کنترل سرعت را امکان پذير مي سازد. نسل سوم سامانه هاي ثبت تخلفات سرعت راداري، تنها با يک حسگر راداري، سرعت دقيق هر تعداد خودرو که در ديد سامانه باشند را بصورت دقيق و مشخص تعيين مي نمايد، سرعت خودروهاي متخلف را با رنگ قرمز و سرعت خودروهايي که با سرعت مطمئنه در حال حركت اند، با رنگ سبز نشان مي دهد. يكي ديگر از ويژگيهاي سامانه هاي نسل سوم اعلام هشدار براي سرعتهاي خطر آفرين مي باشد

 

بررسي قیمت هواپیما های مسافربری ایرباس و بوئینگ

در ادبیات حمل و نقل به هوانوردی مسافربری که منظور از آن هوانوردی غیر نظامی است Civil Aviation گفته می شود. امروزه صنعت هوانوردی پیشرفت فراوانی کرده و هواپیماهای مسافربری زیادی در خطوط هوایی دنیا مشغول پرواز هستند. در فهرست زیر حدود قیمت هواپیماهای مسافربری بوئینگ و ایرباس ارائه شده است.

 قیمت (میلیون دلار)       مدل هواپیما

Boeing 717-200            31.5 - 35.5

Boeing 737-300            40.0 - 46.5

Boeing 737-400            44.0 - 51.5

Boeing 737-500            34.5 - 41.0

Boeing 737-600            36.0 - 44.0

Boeing 737-700            41.5 - 49.0

Boeing 737-800            51.0 - 57.5

Boeing 737-900            53.5 - 61.0

Boeing 747-400            167.5 - 187.0

Boeing 747-400 Combi  177.5 - 197.0

Boeing 757-200            65.5 - 73.0

Boeing 757-300            73.5 - 81.0

Boeing 767-200ER        89.0 -100.0

Boeing 767-300ER        105.0 - 117.0

Boeing 767-400ER        115.0 - 127.0

Boeing 777-200            137.0 - 154.0

Boeing 777-200ER        144.0 - 164.0

Boeing 777-300            160.5 - 184.5

Boeing MD-80              42.0 - 49.0

Boeing MD-90              49.0 - 56.5

Boeing MD-11              132.0 - 147.5

Boeing MD-11 Combi    144.5 - 162.0

Airbus A318                 65.2

Airbus A319                 77.7

Airbus A320                 85.0

Airbus A321                 99.7

Airbus A330-200          200.8

Airbus A330-300          222.5

Airbus A340-300          238.0

Airbus A340-500          261.8

Airbus A340-600          275.4

Airbus A350-800          236.6

Airbus A350-900          267.6

Airbus A350-1000         299.7

Airbus A380-800          375.3